آرشیو خرداد ماه 1400

طراحي سايت وردپرسي

رتبه الكسا چيست ؟

اين روز ها كه  فروشگاه هاي معتبر اينترنتي بسيار زياد شده اند اما در مقابل افراد سودجويي هم هستند كه تنها به قصد دزدي پول مردم سايت هايي بنا مي كنند . براي آن كه به دام چنين افرادي نيافتيد توصيه مي كنيم براي خريد هر چيزي از وب سايت هاي اينترنتي به سراغ  بررسي رتبه الكسا سايت برويد . به كمك الكسا ما متوجه مي شويم كه رتبه سايت  مورد نظر در جهان و در منطقه اي چون كشوري چقدر است .  با توجه به مواردي كه بيان كرديم برخي هم هستند كه فكر مي كنند رتبه الكسا قابل اعتماد نمي باشند و يا سوالاتي شبيه به اين كه رتبه الكسا اهميت دارد يا ندارد ؟ رتبه الكسا چيست و ... نيز ممكن است به وجود آيد . براي كسب اطلاعات بيشتر در رابطه با رتبه الكسا و نكات مربوط به آن توصيه مي كنم تا انتهاي اين مقاله همراه ما باشيد . 

تاريخچه شركت الكسا

سرويسي كه ما امروز به اسم الكسا يا الكسا رنكينك مي‌شناسيم توسط شركت الكسا اينترنت عرضه مي‌شود. اين شركت در سال ۱۹۹۶ با هدف ارزيابي و سنجش ترافيك اطلاعات در فضاي وب و آرشيو كردن صفحات وب تشكيل شد.

آمازون شركت الكسا اينترنت را سه سال بعد در سال ۱۹۹۹ خريداري كرد و تاكنون، مالكيت شركت الكسا اينترنت و طبيعتاً سرويس رتبه بندي الكسا را در اختيار داشته است.
اگر با سايت و رتبه الكسا آشنايي نداريد پيشنهاد مي‌كنيم ابتدا به http://www.alexa.com سر بزنيد و آدرس يك سايت را در آن تايپ كنيد تا بتوانيد رتبه سايت در الكسا را ببينيد و سپس به مطالعه‌ي درس ادامه دهيد.
عدد كوچكتر به معناي رتبه‌ي بهتر است و همان‌طور كه مي‌توانيد حدس بزنيد رتبه‌ي سايت‌هاي گوگل و فيس بوك تك رقمي است.


چرا افزايش رتبه الكسا اهميت دارد؟

رتبه الكساي وب‌سايت شما از آن دسته از شاخص‌هايي است كه در دسترس همگان و از جمله شركا، سرمايه‌گذاران و مشتريان بالقوه قرار دارد و لذا اين افراد از آن به عنوان معياري براي سنجش وضعيت فعلي كسب‌و‌كار شما استفاده مي‌كنند. آنها با توجه به اين متر و معيار تخمين مي‌زنند كه سايت يا كسب‌و‌كار شما چقدر پررونق است. بنابراين، هرچه رتبه الكساي شما عدد كوچكتري باشد، بيشتر به نفع شما خواهد بود و برعكس.
دقيقاً به همين دليل است كه صاحبان كسب‌و‌كارهاي مختلف هميشه به دنبال افزايش يا در واقع، بهبود رتبه الكساي وب‌سايت هاي خود هستند. براي همين ما در اين مقاله، ابتدا با الكسا و نحوه عملكرد سيستم ارزيابي آن در رتبه‌بندي وب‌سايت‌ها آشنا خواهيم شد و سپس در قالب سه بخش، به سراغ ذكر روش‌هايي براي بهبود يا افزايش رتبه الكسا خواهيم رفت.

الكسا چطور وبسايت‌ها را رتبه‌بندي مي‌كند؟

رتبه‌بندي سايت‌ها در الكسا براساس نمونه‌‌گيري از ده‌ها ميليون كاربر اينترنت به دست مي‌آيد. اين نمونه‌گيري آماري از زمان بنيانگذاري الكسا تا الان در حال تغيير و تحول است.
دليل اين كه درباره رتبه بندي الكسا گفته مي‌شود «به درد نخور» است يا «دقيق نيست» ريشه در دوره‌اي دارد كه تمام داده‌هاي الكسا از نوارابزارش به دست مي‌آمد. حالا روش نمونه‌گيري آماري الكسا خيلي تغيير كرده است.
روش جمع‌آوري داده از نوارابزار يك اشكال بزرگ داشت. فقط افرادي اين تولبار را نصب مي‌كردند كه خودشان در حوزه‌هايي مثل مديريت سايت، ديجيتال ماركتينگ و ... فعال بودند. شايد كاربراني هم از روي علاقه به پيشنهاد‌هاي الكسا يا كنجكاوي نصب مي‌كردند اما تعدادشان خيلي كم بود و عموم جامعه علاقه‌اي به نصب اين نوارابزار نداشتند.
در نتيجه نمونه آماري الكسا محدود به يك جامعه آماري كوچك و خاص بود. نمي‌شد اين آمار را به عموم جامعه تعميم داد.

خدمات الكساخدمات وب‌گاه الكسا را مي‌توان در ۵ دسته اصلي دسته‌بندي نمود:

وبگاه‌هاي برتر: در اين قسمت وب گاه‌هاي پربازديد نمايش داده خواهد شد. براي نمايش وبگاه‌هاي پربازديد از ۳ نوع فيلتر استفاده مي‌شود: جهاني، كشوري و بر پايه موضوع خاص

مشخصات وب‌گاه (Site Info): الكسا طيف گسترده‌اي از داده‌هاي دقيق براي هر وب‌گاه را دارا است.

واتز هات (What’s Hot): اين قسمت صفحات معروف اينترنت را نشان مي‌دهد و هر ۵ دقيقه به روز مي‌شود.

نوارابزار الكسا (The Alexa Toolbar): نوار ابزار شناخته شده الكسا كه تمام خدمات وب‌گاه الكسا را به راحتي در اختيار مي‌گذارد.

براي دارندگان وب‌گاه (For Site Owners): در اين قسمت صاحبان وبگاه‌ها مي‌توانند داده‌هاي وب‌گاه خود را در الكسا وارد نمايند يا ويرايش كنند. مهم‌ترين قسمت اين وب‌گاه رتبه‌بندي وبگاه‌ها بر اساس ميزان بازديد است. در اين رتبه‌بندي تنها تعداد بازديد از يك وب‌گاه تعيين‌كننده است.


چرا رتبه الكسا قابل اعتماد نيست؟

بنظر مي رسد افراد و وبمسترهاي زيادي كه به داده هاي تحليلي وب معتبر دسترسي دارند (معروف ترين اين داده ها البته مربوط به تحليل گر گوگل يا Google Analytics است)، كساني كه بيشتر از يك وبسايت را اداره مي كنند، اغلب روند رتبه بندي و گزارش ترافيك وبسايت الكسا را غير منطقي مي دانند. البته متاسفانه سيستمي به سرراستي سيستم الكسا براي گزارش رنكينگ سايت دردسترس نيست و اغلب رتبه هاي الكسا براي سايت هاي داراي ترافيك بالا صحت دارد.


گرچه بايستي اين نكته را در نظر داشت كه الكسا قادر نيست داده هاي همه وب سايت ها را جمع آوري كند (ظاهرا به اين گونه اطلاعات دسترسي ندارد) و تنها از زير مجموعه اي از ميليون ها كاربر براي برآورد ترافيك سايت ها استفاده مي كند. نكته ديگر اين است كه هيچكدام از اين سرويس دهندگان بوضوح و آشكارا اعلان نمي كنند كه داده هاي خود را چطور جمع آوري مي كنند يا چطور رتبه ها را محاسبه مي كنند. مثلا الكسا تنها اعلان مي كند كه رتبه سايت ها را براساس بازديد و كليك صفحات در طي سه ماه گذشته حساب مي كند كه اطلاعات اندكي است. اما من معتقدم كه وبمستر مي تواند با توجه به هيت مقالات سايت خود، عملكرد ثبت شده در AWSTAT خود و رتبه الكسا به برآورد مورد نياز خود براي تعيين عملكرد سايت دست يابد.

در چه جاهايي مي توانيم لينك سازي كنيم ؟

اگر مي خواهيد به درك كاملي از بك لينك و لينك سازي برسيد توصيه مي كنم تا انتهاي اين مطلب همراه ما باشيد . فرض كنيد  مي خواهيد در يك برج وارد طبقه پنجاهد ان بشويد براي آن كه  وارد اين طبقه شويد  راه هايي وجود دارد از جمله مي توانيد از آسانسور ، راه پله و پله برقي و ... نيز استفاده كنيد .  در رابطه با بك لينك و لينك سازي هم همين طور مي توان بيان كرد كه به كمك بك لينك ها  و لينك هايي كه ايجاد مي كنيم به مخاطب خود راه درست به مقاله اصلي را نشان مي دهيم و بهخ نحوي به او كمك مي كنيم تا وارد صفحه اصلي و يا مكان مورد نظر شود . به شما اطمينان ميدهيم كه پس از مطالعه اين مقاله ديدگاه شما نسبت به لينك سازي داخلي تغيير كرده و زمان مناسبي را براي اصلاح آن در نظر خواهيد گرفت. با اصلاح لينك هاي داخلي ميتوان در كمتر از 1 ماه آمار بازديد سايت را تا 2 برابر افزايش داد.

لينك نوفالو يعني چي؟ و تفاوت لينك فالو با لينك نوفالو چيست؟

زماني كه ربات هاي گوگل تگ نوفالو را روي لينك مي بينند، لينك را دنبال نمي كنند. لينك دهي به اين روش باعث مي شود از اعتبار سايت مبدأ كم نشود. به اين منظور مي توانيد در سايت خود لينك نوفالو بدهيد و يا از سايت هاي ديگر لينك نوفالو بگيريد.با اين توضيح اين برداشت را نداشته باشيد كه لينك هاي نوفالو لينك هاي بي تاثيري هستند و كاربردي ندارند. چر كه لينك هاي نوفالو از اعتبار منبعي نمي كاهد ولي ربات ها را به ايندك گرفتن از صفحات راهنمايي مي كند كه بسيار هم مي تواند تاثير گزار باشد.با توضيح لينك نوفالو مفهوم لينك ها فالو هم مشخص شد، در اصل لينك هاي فالو به خزنده هاي گوگل مي گيد كه به دنبال اي صفحات برو و اين صفحات معتبرند. خب درست است كه تاثير لينك هاي فالو براي صفحات فرود معتبر بسيار تاثير گزار است ولي گرفتن لينك هاي نوفالو هم در كنار لينك هاي فالو بسيار مهم است.


لينك ساختن براي چه؟

در اين قسمت تنها مي‌خواهم به يك مورد اشاره كنم و آن هم محتوا (Content) است. لينك ساختن براي سايتي كه هيچي ندارد، كار بيهوده‌اي است. بيهوده براي شما و خطرناك از ديد گوگل. وقتي در سايت محتوايي نباشد كه بخواهد كاربر را درگير كند، چرا بايد يك سايت به‌شما لينك دهد؟ هيچ دليل ندارد. حال وقتي شما هم در سايت خود هيچ چيز براي ارائه نداريد و به‌دنبال لينك ساختن هستين، همچنين وضعي پيش مي‌آيد. گوگل متوجه غير طبيعي بودن آن خواهد شد.


شايد بتوان به‌صورت دوره‌اي از طريق لينك در گوگل پيشرفت كرد. اما بر فرض كه شما توانسته‌ايد كه كاربر را به‌سايت بكشانيد، چه داريد كه در اختيارش قرار دهيد كه بماند؟ اين مدل سئو كردن سايت در مدل سئو كلا سياه قرار مي‌گيرد. مانند سايت‌هاي تور گردشگري كه اهميت اول فقط قرار گرفتن در رتبه‌هاي اول براي يك مدت كوتاهي هستند. مانند سال نو. در خصوص تكنيك‌هاي سئو كلاه سياه در مقاله‌اي جداگانه توضيحاتي داده خواهد شد.


برگرديم به موضوع اصلي اين پارگراف. شما بايد بر اساس حجم مقالات سايت خود لينك‌ سازي را انجام دهيد و درنظر داشته باشيد كه همين محتوا ارزش سايت شما را تعيين مي‌كند. نه صرفا كلي بك‌لينك.


اهميت لينك سازي داخلي (internal link)اهميت:

بهينه سازي لينك هاي داخلي نه‌تنها به بازديدكنندگان كمك مي‌كند تا شانس بازديد از ساير صفحات سايت شما در جهت رفع نيازهاي خود را داشته باشند؛ همچنين مي‌توانند به چگونگي حركت خزندگان موتورهاي جست و جو در صفحات سايت شما و دسته‌بندي آن‌ها نقش موثري را ايفا كنند. پس به شكل خلاصه لينك داخلي باعث بهبود ايندكس شدن آدرس هاي وبسايت شما در نتايج مي‌شود.
از طرفي يكي از مهم‌ترين سنجش هاي تعامل كاربران “بانس ريت” است و شما هر چه بانس ريت كمتري داشته باشيد مي‌توان تقريبا نتيجه گرفت كه لينك سازي داخلي خوبي داريد. آيا آشنايي با فاكتور مهم بانس ريت داريد؟ مقاله بانس ريت چيست ما را حتما مطالعه كنيد.


نكته مهم: توجه داشته باشيد كه با افزايش سرعت سايت مي‌توانيد كمك زيادي به راحت‌تر ايندكس شدن مطالب سايت كنيد و همچنين با اين عمل باعث رضايت بيشتر و بهبود تجربه كاربري يا همان User Experience در بين بازديدكننده‌ها شويد. مقاله User Experience چيست حتما مي‌تواند براي ايجاد يك استراتژي سئو در لينك داخلي براي شما مفيد باشد.


از طرفي وقتي يكي از بدترين اشتباه‌ها در لينك سازي داخلي، لينك كردن بيش از حد به صفحه اصلي است. و يا وقتي مقاله‌هاي يك سايت را بررسي ميكنيم لينك‌هاي داخلي مقالات جديد بيشتر از لينك هاي داخلي مقاله‌هاي قديم است. و اين نوع استراتژي بد در سئو كه ناخواسته صورت ميگيرد قدرت لينك سازي داخلي را نشان نمي‌دهد و صرفا انگار فقط از اسم لينك داخلي استفاده شده است.


در اين مقاله به ۱۰ مورد از موثرترين رازها درباره كاركرد لينك داخلي از پايه تا حرفه اي به‌منظور بهبود سئو داخلي با ايجاد لينك سازي اصولي بر روي سايت شما، توسط ميزفا معرفي مي‌گردد.
استراتژي لينك سازي داخليبراساس همين الگوريتم همواره لينك به صفحات داخلي سايت بدون تگ نوفالو قرار داده ميشود، با اين كار شما يك جريان آب ميان صفحات خود ايجاد كرده و موجب ميشويد كل صفحات سايت بصورت همزمان پيشرفت كنند. با لينك سازي داخلي شما با استفاده از صفحات معتبر و ارزشمند خود ساير صفحات سايت را نيز تقويت كنيد.


معمولا مديران وبسايت ها از لينك دهي به سايت هاي ديگر پرهيز ميكنند يا اگر هم لينكي قرار دهند بصورت نوفالو خواهد بود. اين روش با گفته هايي كه تا اينجا داشتيم درست و منطقي بنظر ميرسد ولي در مواردي لينك دهي به ساير سايت ها ميتواند براي خود شما نيز ارزشمند باشد.
فرض كنيد كه مقاله اي در مورد ارزش و جايگاه بك لينك و روش هاي گوگل براي جلوگيري از خريد و فروش بك لينك نوشته ايد. در اينصورت اگر لينك سازي هدفمند به صفحات راهنماي گوگل در همين زمينه انجام دهيد، كاربران سايت قادر خواهند بود به سرعت منابع معتبر مرتبط با آموزش شما را پيدا كنند. همين شرايط براي ربات هاي گوگل هم صادق است.


استراتژي لينك سازي خارجيروش هاي مختلفي براي لينك سازي خارجي وجود دارد كه پيشنهاد وبسيما همواره استفاده از تكنيك هاي كلاه سفيد و كسب بك لينك هاي طبيعي بوده است. با اين وجود مهم نيست استراتژي شما دقيقا چيست، بهتر است موارد زير را هنگام دريافت بك لينك خارجي و سايتي كه از آن لينك خواهيد گرفت در نظر داشته باشيد.


محتواي سايت مورد نظر در ارتباط با موضوع كاري شما باشدترجيحا سايت فعال بوده و محتواي آن بصورت مستمر بروزرساني شودجايگاه سايت هدف در نتايج گوگل و كلمات مورد نظر شما مناسب باشدمحتواي موجود در صفحات واقعي بوده و توسط ربات هاي خودكار توليد نشوندتعداد لينك هاي خارجي در سايت زياد نباشد و اين لينك ها به صفحاتي با موضوع مرتبط با سايت باشندتعداد و كيفيت لينك هاي ورودي به آن سايت را بررسي كنيدسايت مورد نظر در شبكه هاي اجتماعي فعال و داراي مخاطب باشدصفحات سايت داراي رتبه مناسبي در موتور هاي جستجو باشدمعمولا شما هنگام لينك سازي با پيشنهاداتي مواجه ميشويد كه ممكن است وسوسه انگيز باشند ولي دقت كنيد كه قرار دادن لينك خود در سايت هايي با شرايط زير ممكن است موجب جريمه يا افت جايگاه سايت خود شويد.


صفحاتي كه داراي لينك هاي خارجي زيادي باشدصفحاتي كه در موتور هاي جستجو ايندكس نشودبك لينك هاي پولي و با تعداد زيادتبادل لينك با سايت هاي نامعتبردريافت بك لينك از سايت هاي با كيفيت كم